11 maj 2014

Nyskriven visa - Rumlarens väg

Jag skrev text till en melodi med en viss Carl Michael Bellman-anda. Gitarrkompet består av ett plock på tre toner. Jag ska nog så småningom försöka lägga på mungiga för att riktigt få en gammal atmosfär i visan.
Jag spelade på en Bjärton Rosita och spelade in i källaren med en Zoom H2.


Text och Musik av Per Malmborg 2014
"Rumlarens väg"

Pengar har jag inga kvar
Lönen är förlupen
Slösar gör jag alla dar
Häller vin i strupen
Jag vill komma i extas
Så jag fyller på mitt glas
"På mitt glas" x 5
För då blir jag yster
Aldrig mera dyster

Till krogen tar jag mig en sväng
För att supa, dricka
Rännstenen får bli min säng
Med en vacker flicka
Fast av det blir ingenting
För när allting kommer kring
"Kommer kring " x 5
Går jag hem i natten
Ensam, följd av skratten

Jag möter då en elak karl
Och slår honom på munnen
Min näsa då han hårdhänt drar
Friden är försvunnen
Han vrålar massa strunt
När vi på marken rullar runt
"Rullar runt " x 5
Jag reser mig och går sen
Lämnar kvar min ovän

Jag stannar till en liten stund
Och pissar uppå backen
Grannen skriker fyllehund
Jag slår honom i nacken
Sedan smyger jag så tyst
Det hörs ju knappt ett knyst
"Ett knyst " x 5
Det ska bli skönt att sova
Ja, det vill jag lova

I sängen ligger ju min fru
Hon är arg och galen
Hon säger till mig, hör du du
Ta du dig i dalen
Och så måttar hon ett slag
Men sen älskar vi ett tag
"Ja, ett tag" x 5
Tills vi börjar domna
För att stilla somna

Inga kommentarer: