04 mars 2018

Två dar på kåken

Jag har under Lördag och Söndag spelat på Västerviks Anstalt Norra. Där sitter 255 män som är dömda för olika brott. Som trubadur går man runt på totalt 14 avdelningar under två eftermiddagar och spelar en halvtimme på varje avdelning.
Det är roligt att besöka sin gamla arbetsplats, jag jobbade på Norra sjukhuset mellan 1977 till 1983. Jag passade på att berätta en del gamla skrönor från sjukhustiden, det är alltid populärt. Det har varit många fina möten och samtal under helgen.
Jag har spelat väldigt olika musiksorter under helgen. Bellman, Taube, Dan Andersson, Cornelis, Allsång, Dansband, 50, 60 och 70-talsrock och även en del egna visor.
Det blir också att man stämmer en del gitarrer runt om på avdelningarna.
På sista avdelningen avslutade jag med "Turistens klagan" som extranummer och de sjöng med i refrängen så jag trodde nästan taket skulle lyfta.
På en avdelning träffade jag en ung man som var otroligt duktig på gitarr, han hängde på och både kompade och körde sologitarr. Ett härligt musikaliskt möte som hänger kvar i minnet.
Några av melodierna jag spelade:
Turistens klagan
Till min kära
Polaren Per på socialen
Hönan Agda
Esmeralda
Brevet från kolonien
Veronica
Fattig bonddräng
Solen glimmar blank och trind
Rötter
Twist and shout
La Bamba
Why do fools fall in love
Oh Carol
Diana
Stand by me
Unchained melody
Stand by me
Whisky in the jar
Ring of fire
Country roads
Kärleken och vinden
Helgdagskväll i timmerkojan
Lasse och Marie (egen)
Alla fyllons ängel (egen)
Ann-Charlottes visa (egen)


Inga kommentarer: