07 februari 2017

Open Stage expanderar - tog emot 164 000 kronor för vidareutveckling - Vimmerby Tidning

Open Stage expanderar - tog emot 164 000 kronor för vidareutveckling - Vimmerby Tidning

VÄSTERVIK
Det växer så det knakar av musikintresserade då Open Stage på ett gemytligt sätt fortsatte att bjuda in publik till eventet som nu för första gången anordnades på Stadshotellet i Västervik.

Efter ett och ett halvt år har de växt ur de förra lokalerna på Fängelset, och nu hade över 100 gäster förbokat mat till kvällen och därtill var det mellan 50-100 personer som enbart kom för att lyssna på musiken. Alla framträdanden är frivilliga och i stället för att ge gage till dem som uppträder samlas pengar in till välgörande ändamål varje gång. – Nu samlar vi in till UNHCR (The UN Refugee Agency) till och med maj månad, säger Ulf Lennström, en av de sex arrangörerna av Open Stage. Då kvällen invigdes på Stadshotellet annonserades Carl-Magnus Mårheden från Sparbanksstiftelsen Tjustbygden in till scenen, och en stor check på 164000 kronor delades ut. – Vi har funderat på hur vi skulle kunna hjälpa Open Stage, och så kom en ansökan in förra året angående deras planer, säger Carl-Magnus Mårheden. I januari tog vi beslutet att ge dem detta bidrag. Arrangörerna av Open Stage kommer nu att köpa in instrument och få en utökad teknik till sin verksamhet. – Vi kommer att göra allt för att förvalta de här pengarna på ett bra sätt, säger Ulf Ebegård. Tanken med Open Stage är att det ska vara en mötesplats för musikintresserade, och där både unga och gamla, nya som erfarna, ska kunna uppträda om de vill. – Vi har mycket musiker i Västervik, säger Ulf Lennström, och här får alla möjlighet att uppträda. Det kommer att fortsätta vara varierat, pop, jazz, visor, kör, traditionell spelmansmusik med mera, men det kommer även att bli stand-up. Det är en öppen scen. Kvällen i fredags hade Dylan-tema, och alla möjliga tolkningar av nobelpristagaren i litteratur gjordes framför en intresserad publik. En av de yngre musikerna som ofta deltar på de här musikkvällarna är Erik Karlsson Rengren, 15 år. – Jag har gått till Open Stage varje månad nästan, säger Erik. Det är inte så vanligt att det finns ett ställe där man kan hålla på med musik i min ålder. Det är skönt att det finns en plats där alla samlas och kan delta. Är du nervös när du ska gå upp på scenen? – Lite innan, säger Erik. Det är ganska mycket text att komma ihåg idag. Men jag känner mig ganska bekväm när jag väl är där uppe på scenen. Hur ser du på framtiden inom musiken? – Jag hoppas att det kan bli något inom musikhållet som jag kan göra, säger Erik Karlsson Rengren. Jag vill gärna ha det som jobb, att skapa och släppa musik. Vanligtvis spelar jag min egen musik, men ikväll är det Dylanlåtar. Jag kommer spela ”Subterranean homesick blues”, ldquo;Moonshiner” och ldquo;Knocking on heavens door”. En ung tjej med en unik röst som också var där framträdde med gitarr och sång. – Det var lite nervöst, säger Caisa Saxerbo Sjöberg efteråt. Jag gick visskolan i höstas, men det här var första gången jag satte foten i det här sammanhanget.

 Liselotte S Johansson

Inga kommentarer: