26 oktober 2018

Schyssta visor och quiz på Kornet

Hyresgästföreningen på Markörgatan hade bjudit in till trubadurafton med quiz och allsång.
Kl.19 körde jag igång med musiken medan vi väntade på ett quizlag som skulle komma lite senare.
Kl.20 satte jag igång med quizfrågorna och delade upp den i två omgångar, vi körde igång med allsång samtidigt och för varje fråga så fick ett lag önska en allsång.
Jag spelade flera egna sånger under kvällen, "Visornas stad", "Lasse och Marie", "Alla fyllons ängel", "En afton i april", "Resenär i tiden", "Avlägsen hamn" (T&M - Malmborg, Molin), "Blå tårar".
Utöver det blev det en salig blandning av schlagers, progg, religiösa visor, profana visor, 50, 60-talsmusik.
Kl.23.30 tackade jag för mig och vi avslutade tillsammans med att sjunga I natt jag drömde.

Quizfrågor och svar

1. Vem blev årets Västervikare
Gunilla Johansson och Bertil Wilén, Västerviksortens Ryttarförening

2. Björn Ulvaus dotter är ny chef på Slottsholmen. Men vad heter hon?
Anna Hydbom Ulvaeus

3. Vilka partier regerar Västervik?
Socialdemokrater, Centern, Miljöpartiet
Västerviks Kommunfullmäktige fick en ny ordförande, vad heter han?
Sverker Thorén

4. Hur många ben har en fästing?
Åtta ben
Fästingar kan ge upphov till Borrelia, Sprider de bakterier eller virus?
Bakterier, Borrelia burgdorferi, Borrelia garinii eller Borrelia afzelii.

5. Hur många flugsorter finns det i Sverige?
sextusen ungefär

6. Västervik Speedway har gjort två nyförvärv i år, vad heter dom?
Jack Holder, Krzysztof Buczkowski

7. Vem ligger etta på Svensktoppen
First Aid Kit
Vad heter låten
Fireworks
Hur många veckor har den legat på listan?
42

8. Vilka deltar i Så mycket bättre 2018 Vilket år gjorde programmet premiär?
Sju st. Christer Sjögren, Stor, Louise Hoffsten, Charlotte Perrelli, Eric Gadd, Linnea Henriksson och Albin Lee Meldau. 2010

9. Vad är svarta döden för dryck? Från vilket land kommer den?
Brännvin från Island

10. Leif GW Persson har gett ut en ny bok, Vad heter den? Hur gammal är GW?
Professor Wille Vingmutter, mästerdetektiv : berättelsen om mitt yrkesliv. 73 år

11. Vilken smak hade den första läsken på flaska och vilket år var det?
Den första svenska läsken som såldes i etiketterad flaska var Citron-Brus som lanserades av Nordstjernans mineralvattenfabrik 1905

Inga kommentarer: