08 augusti 2015

Mollberg och Movitz på Båtsmansgränds Kaffestuga

Jag spelade för tredje gången på Båtsmansgränds Kaffestuga i sommar. Kanske sista gången för alltid. Jag hoppas att familjen Ackrell som byggt upp rörelsen som är en skön oas i stan, kan fortsätta sin fina verksamhet. I början av lunchkonserten kom det några droppar regn som upphörde som tur var. Jag hade den här gången tränat in några lite mer ovanliga visor av Carl Michel Bellman.
Flera kom fram till mig och frågade om epistel n:o 65, "Movitz med for om armen, hålt!" vilket jag tyckte var roligt eftersom jag själv tycker väldigt mycket om just den episteln.
Sanna bjöd på lunch efter spelningen, på 1700-talet kallades en trubadur som spelar för mat och dryck för "Birfilare".
Jag gjorde en ljudupptagning från konserten och lägger den här nedanför.
Jag framförde följande epistlar och sånger:
Fredmans epistel n:o 9, Käraste bröder, systrar och vänner
Fredmans epistel n:o 48, Solen glimmar blank och trind
Fredmans epistel n:o 65, Movitz med flor om armen hålt!
Fredmans epistel n:o 69, Se Dansmästaren Mollberg, Bröder
Fredmans epistel n:o 79, Charon i luren tutar
Fredmans epistel n:o 80, Liksom en Herdinna
Fredmans sång n:o 10, Så slår min Glock
Fredmans sång n:o 15, Kom sköna källarflickor
Fredmans Sång n:o 57, Sjung och läs nu Bacchi böner
Fredmans Sång n:o 21, Så lunka vi så småningom
Fredmans Sång n:o 32, Träd fram du Nattens Gud

Inga kommentarer: