15 februari 2019

Med doft av hav på Lindögården

Det blev tema på hav och skärgård idag på Lindögården. Jag spelade och berättade om populära melodier med anknytning till Hav och skärgård. De flesta melodierna hade jag kunnat ta reda på en del information om, men inte riktigt alla, jag ska forska vidare om dem.
De suveräna kockarna på Lindögården hade fixat fika som passade bra ihop med temat. Supergoda små räkbakelser och kaffe till det. Idén med tema på hav kom från den mycket engagerade kocken Ove, tack för det Ove.
Melodierna jag framförde idag blev följande:
En gång jag seglar i hamn - Stig Olin - 1953
Ta mig till havet - peter Lundblad - 1986
Maj på Malö - Evert Taube - 1943
En sjöman älskar havets våg (Ålandsvisan) - Mest känd med Harry Brandelius
Båtlåt - Robert Broberg - 1966
Flicka från Backafall - Sven Lindberg - 1953
Flickan i Havanna - Evert Taube - 1922
Jag hade en gång en båt - Cornelis Vreeswijk - 1966
Han hade seglat för om masten - Mest känd med Harry Brandelius
Drunken sailor - traditionell engelsk shanty
Jolly Bob från Aberdeen - Lasse Dahlquist - 1938
Karl Alfred och Ellinor - Evert Taube - 1920 (på skiva)
Kostervalsen - Mest känd med Harry Brandelius - 1907

Inga kommentarer: