14 december 2016

Per Malmborg Band @ The Brig

Jag inledde det första passet med ett flertal Carl Michael Bellman-tolkningar. Det är trevligt att det funkar så pass bra som det gör att spela den ålderdomliga musiken på en krog.
Jag framförde "Glimmande nymph" för första gången och det blev knäpptyst i lokalen och publiken lyssnade verkligen, det är en sång jag tränat på i åratal, vridit och vänt på den och aldrig vågat framföra offentligt. Det var en befrielse att äntligen få sjunga den och få det gensvaret.
Andra tolkningar var: "Så slår min Glock nu locket till", "Ack, om vi hade god vänner en så", "Charon i luren tutar", "Se dansmästaren Mollberg", "Fader Movitz, bror", "Mollberg satt i paulun", "Glimmande nymph" och "Träd fram du nattens gud"
Jag, Mats Molin och Tom Johansson spelade tillsammans det andra passet under onsdagskvällen. Mats på bas, Tom på cajon och jag på gitarr och sång. Vi framförde ett pass med nio av mina egna melodier.
Vi framförde "Alla fyllons ängel", "Det är synd om människorna, min vän", "Lasse och Marie", "Du är mitt liv mitt blod mitt hjärta", "Sommarvisa från Västervik", "Blå tårar", "Helt utan skäl", Allt är förändrat" och "Rumlarens väg".
Jag avslutade med ett kort tredje pass och spelade då tre Bob Dylan-tolkningar på svenska. "När natten faller som en sten", "Sakta lägger natten ut från land" och "Bara om min älskade väntar".
En härlig kväll, Tack till Mats och Tom och alla som kom för att lyssna.


Inga kommentarer: