28 maj 2017

Schyssta melodier på Västerviks Anstalt

Sju sista spelningarna på anstalten klara. Det har varit två varma dagar, nu känner jag mig faktiskt lite trött.
Jag har spelat mycket och berättat skrönor om när jag arbetade på Norra sjukhuset.
Det har varit en intensiv dag med väldigt många intressanta samtal.
Det är jobbigt, men man känner att man gjort något gott.
Jag pratade upp en av visorna som handlar om människor som har det svårt. Berättade att en av personerna som visan är grund för saknar tänder nu för tiden. Jag har inga tänder heller, sa en kille, och visade glatt upp sina gommar. Han var för övrigt två månade yngre än mig.
På en avdelning var det två killar som ville höra gamla visor, det blev Carl Michael Bellman, Evert Taube, Dan Andersson och Mats Paulsson.
Ett urval av visor och låtar som framfördes:
Fyra årstider
Alla fyllons ängel
Lasse och Marie
Blus till Fatumeh
Rötter
Whisky in the jar
Kvinde min
Bara om älskade väntar
Visa vid vindens ängar
Solen glimmar
Helgdagskväll i timmerkojan
Kärleken och vinden

Inga kommentarer: